Emocjonująca historia wiktoriańskiego Londynu, początki ruchu praw kobiet i geneza korzeni zła, nawiązująca do tradycji dziewiętnastowiecznych dreszczowców Penny Dreadful, w nietuzinkowej inscenizacji teatru grozy o kobiecie, która musiała zebrać, co zasiała.

Żyjąc w represyjnych czasach, kiedy wybór męża nie był przysługującym kobiecie prawem, a rzadkim przywilejem, P.M. Jones zostaje uwięziona w pułapce aranżowanego małżeństwa bez miłości. Reperkusją długich lat emocjonalego i fizycznego uciemiężenia oraz zdławionych, zakazanych pragnień, staje się romans, który udręczona kobieta nawiązuje w akcie ostatecznej desperacji… Bezsilna wobec okrutnych praw epoki, szczególnie nieprzychylnych kobietom i zniewolona przez socjalne konwenanse, w świecie których kobiece cudzołóstwo było czymś na wskroś potępionym, decyduje się w konsekwencji zabić męża, aby uniknąć grożącej jej kary. Główny wątek mężobojstwa osadzony zostaje w udręczonym umyśle szalonej morderczyni.

Premiera: 28 października 2022, godzina 18:00, VI Międzynarodowy Festiwal Monospektakli MonoWschód 2022 Wilno, Litwa

Monodram w wykonaniu Pat Zajac

Autorki sztuki: Katarzyna Diuk, Patrycja Zając

Reżyseria Kate Diuk

Muzyka: Pat Zajac

Głosy z offu: Pat Zajac, Łukasz Leszkiewicz, Łukasz Moskalik, Andrzej Róg, Joanna Kańska, Magdalena Włodarczyk Sroka, Mikołaj Figiel, Mateusz Kobiałka

Więcej na oficjalnym profilu Fb: https://www.facebook.com/whisperstheatricalplay/?ref=pages_you_manage

Wywiad z Pat Zajac i Katarzyną Diuk in Polish, Emito.net

Festiwal Fringe: polski horror o kobiecie, która chce zabić złego męża

(…)„Whispers/Podszepty” to monodram, którego oficjalna premiera odbędzie podczas Edinburgh Festival Fringe 2022. To zaskakująco innowacyjna inscenizacja gatunku, jakim jest horror, nawiązująca jednocześnie do tradycji dziewiętnastowiecznych dreszczowców Penny Dreadfuls. Twórczyniami sztuki są aktorka Patrycja Zając i reżyserka Katarzyna Diuk. Scenariusz bazuje na emocjach zawartych między innymi w pamiętnikach kobiet, żyjących w wiktoriańskim Londynie. Kobiet, które wydawane za mąż bez własnej woli, żyły w lęku, tłumiąc często swoje podstawowe potrzeby. „Whispers” to historia wiktoriańskiej kobiety, której przeżycia nie mają obejść emocji widza, a w emocje wciągnąć – mówi Katarzyna Diuk, dla której „Whispers” są reżyserskim debiutem.(…)

CZYTAJ CAŁY TESKT

Recenzje

Charlotte Nova, Radio Szkocja

Sale po gromkich owacjach opuściliśmy w milczeniu, dając sobie przestrzeń na ciszę. Na myślenie. Na wyciszenie.

Mieliśmy dziś olbrzymią przyjemność zasiąść na widowni monodramu zatytułowanego „Whispers” – w polskiej wersji tytułowej znanej jako „Podszepty”. Bez zbędnej skromności i z nieukrywanym wzruszeniem podziwialiśmy prawdziwy kunszt aktorski. Złożoność, kruchość i ułomność ludzkiej psychiki została niesłychanie precyzyjnie dostrzeżona i wkomponowana w scenariusz na którym oparta była cała emocjonalna treść sztuki. Minimalistyczna forma przekazu w niesłychany sposób podkreśliła ale i uwypukliła także te najważniejsze elementy składające się na rozumienie i świadome uczestniczenie widza w projekcie (…)

CZYTAJ CAŁY TEKST

PODSZEPTY, LS, Zdjęcie: Katarzyna Diuk, Aktor: Pat Zajac

Recenzje naszych widzów:

Pani Patrycjo, premiera wczoraj była cudowna! Byłam pod naprawdę ogromnym wrażeniem! Bardzo wzruszająca historia i cudownie zagrana. Nie widziałam jeszcze czegoś takiego na Fringe, gratulacje!

* * *

Wspaniała gra Patrycji! Autentyczność i odegranie roli jak własnej historii! Brawo!! Dziękuję serdecznie!

* * *

Patrycja, bylam zachwycona Twoją grą! Byłas, tak autentyczna! Tak weszłaś w rolę bohaterki jakbyś opowiadała swoją historię!! Wielkie brawa! Dziekuje!

* * *

Miałem to szczęście widzieć tę sztukę w Wilnie na deskach Teatru na Pohulance. Podszepty zostaną w mojej pamięci na zawsze. Jako szary widz, nie ekspert teatralny poczułem szczerość gry aktorskiej Patrycji Zając, do tego stopnia, że nastepnej nocy miałem sen, w którym to ja byłem mordercą! Poza grą aktorską nie bez znaczenia był też scenariusz i scenografia oraz światła. Całość nie pozwalała się nudzić.